Dag 6

Endnu en våd sovepose til Lotte. Teltet trænger gevaldigt til at blive helt gennemtørt, da det virker som om vandet slår igennem dugen på hendes telt. Heldigvis har jeg selv ingen udfordringer på den front. Planen er i dag, at vi går godt til. Vi skal tilbagelægge 22 højlandskilometer, med en samlet stigning på ca 460 højdemeter.
Men hvis vi er friske og kommer godt af sted, kan vi få teltene op i god tid.
Så kan de forhåbentlig nå at få lidt soltørring. Vejret melder relativt tørt i dag med kun enkelte byger.
Vi går fra Bridge of Orchy kl. 8.30. Lotte lettere forvirret da hun sov over sig.

Vi startede med en mindre stigning på 100 højdemeter op og 100 ned. En god formiddagsopvarmer.
Det er som om benene er ved at være i form. Til trods for en relativ lang dag i går med deraf ømme fødder og ben er vi bare fløjet derud af. Da klokken var 11.00 var vi halvvejs og hvis det ikke var fordi vi havde trukket tiden med en rigtig lang frokostpause, så havde vi været i lejr allerede 14.30… Nu lykkedes det os at trække den til 16.00.
Dagens primære etape fulgte en gammel militær hovedfærdselsåre. Fra vi passerede Forest Lodge og frem til Kings House (14,5 km) var vi stort set i åbent terræn gennem Rannock Moor.

Rannock Moor er en af Storbritaniens største vilde områder, med ingen veje, huse eller anden form for bebyggelse. Kun stien og de mange stenbroer der fører os over floderne, vidner om civilisation.
Guidebogen beskriver, at dette stykke af West Highland Way er forholdsvis let og meget smuk at gå i klart veje. Men kommer man ud for storm, uvejr og dårlig sigtbarhed, vil det være en udfordring for de fleste og heller ikke helt ufarligt. Bogen råder til at man ikke bevæger sig ret langt væk fra stierne, da området kan være meget sumpet og svært at orientere sig i. Sagt på en anden måde, så er det i hvert fald på egen risiko.

Vi fik teltet i klart vejr (selvom der kom en byge kun 15 minutter senere), og nu hjælper det på tørringen af Lottes telt.
Vi har den smukkest udsigt over Glen Coe Mountains, hvor der her i maj stadig kører en lift helt til tops med skientusiaster eller mountainbikere der vil køre downhill.
Vi har aftalt at kravle tidligt til køjs i dag og komme godt af sted i morgen hvor vi skal udfordres på “Devil’s Staircase”

God aften til jer alle.

Sjaelesund Podcast Om at være alene i vildmarken
Tak fordi du læste med

“Mit navn er Mette Mortensen. Jeg har 30 års erfaring indenfor friluftsliv og vandring. Siden 2013 har jeg arbejdet med professionelt friluftsliv, hvor jeg som selvstændig deler ud af min viden på diverse kurser, foredrag og firmaevents.”