”Tænk sig, at man tre dage i træk kan sige, at man er lykkelig”

Denne udtalelse kommer kommer fra Hanne, efter dagens fjeld-vandring op og ned at stejle passager. Det er første gang, at hun er med på en rigtig fjeldtur i den betagende norske natur.

De er tre kvindelige kollegaer fra reklamebranchen, der har booket All-Out til at arrangere en fire-dags-fjeldtur for dem. De har ingen forudgående fjelderfaring og målet er fire dage i fjeldet med al oppakning på ryggen. Al oppakning vil sige mad, udstyr, telt, sovegrej og så videre.
De har alle tre på forhånd fået tilsendt en pakkeliste og udførlig liste med forslag til turmad og snacks.

Jeg havde Anée med på en lignende tur sidste år, og det er da også hende der har inspireret hendes to friske kollegaer til at tage med på tur igen. Da de ikke har erfaring i planlægning at vejvalg og sikre ruter på fjeldet, valgte de at få guide-hjælp til den del, af All-Out. Det har derfor nu været med stor fornøjelse, at jeg i fire dage har fået lov til at guide dem på deres tur.

Vi tog i tirsdags færgen fra Hirtshals til Larvik og fortsatte derefter i bilen de to timer op til Lifjell, som ligger i udkanten af det sydlige Telemark, nær byen Bø.

Vi ankom klokken 19.00 og inden afgang spiste vi aftensmaden ved receptionen på Lifjell-tunet. Der er ca. 2 1/2 times vandring op til første lejrlads og derfor er det vigtigt at få energidepoterne fyldt op før afgang

Klokken 20.00 er vi klar til dagens etape på ca. 4,5 kilometer og med en del stigninger. Turen op er som altid hård, men pigerne er i god form og klarer turen i fin stil. Begejstringen er stor og naturen betager som altid. De skarpe og dramatiske fjeldsider, de iskolde og glasklare elve der strømmer ned af fjeldsiderne og ikke mindst udsigterne fra fjeldtoppene betager. Der bliver fra første færd taget mange billeder og tiden bliver brugt på at nyde alt det skønne. Det bør altid være en af prioriteterne ved fjeldvandring: ”Gør det nu…”… Stop op når du ser noget smukt, nyd at være i nuet, oplev og mærk den rå og uspolerede natur – man ved aldrig hvornår man kommer tilbage – om man kommer tilbage?…

Klokken 22.00 er teltene sat op på den lille sandstrand på østsiden af Sandtjønn. Vi nyder en varm kop kaffe og klokken 23.00 er der ro i lejren.

Til stor overraskelse for os andre, lægger Anée linjen for resten af turen da hun klokken 7.00 hopper i søen og snupper et morgenbad. Der ligger stadig små felter af sne rundt omkring og jeg er helt sikker på at vandtemperaturen IKKE er to-cifret… Solen er endnu ikke brudt gennem skydækket og der blæser en jævn vind… Sejt!

Dagen foregår i roligt tempo op gennem Oksledalen, syd om Mjelten og ned mod Holmen. Vi er fremme allerede klokken 15.00 efter en dejlig solskinsdag på fjeldet. Vi får hurtigt slået teltene op, nær den lille hyggelige fiskerhytte, og herefter gør pigerne klar til at udforske området lidt nærmere. Da jeg selv er 5 1/2 måned henne i min graviditet vælger jeg et par timer på ryggen, mens de tre går ned omkring vandfaldet og bagerefter tager en svømmetur i Holmens spejlblanke vand.

De havde ikke planlagt at hoppe i søen, så disse tre dejlige kvinder må lufttørre på rad og række. De er glade og friske da de vender tilbage. Vi tager vores mad med ned til hytten, hvor terrassen ligger lige i solsiden. Her får vi kogt vand og har en hyggelig aften sammen inden vi går tilbage til lejren og tænder et stort aftenbål. Himlen er klar og vinden ikke kold. Vi har nogle gode timer i fuld sol, med det knitrende bål og den smukke udsigt ud over søen i baggrunden.

En dejlig aften frem til solen går ned bag fjeldet godt 22.00 Alle har en god nat, med søvn og god varme. Klokken 7.00 er alle udhvilet og efter morgenmaden er vi klar til turens hårdeste dag.

Vi skal i dag bestige Jørunnatten på 1274 m.o.h. I sig selv ikke uoverskueligt, men nok til at få sved på panden og blive udfordret på højdeskrækken. Alle kommer dog godt og sikkert op og det er svært ikke at være tilfreds med sig selv da vi alle fire står på toppen. Godt gået tøser, I er seje! Efter denne bestigning er det igen nedad mod Valjuvet, som skal passeres inden vi igen skal opad mod Klokksteintjønn i 964 m.o.h.

Klokken 17.00 er teltene igen slået op og det er her at Hanne, med en kop rødvin i kaffekoppen, kommer med denne skønne refleksion: ”Tænk sig, at man tre dage i træk kan sige, at man er lykkelig”

Reflektionen er det hele værd og sætter endnu engang min egen glæde ved fjeldet i perspektiv.

På forunderlig vis sneer det let i løbet af natten og klokken 13.00, den næste dag, kan jeg vinke farvel til Susan, Hanne og Anée. Tak fordi I endnu engang gav mig muligheden for at vise jer min glæde ved fjeldet, det har været en stor fornøjelse at have jer med – alle tre 🙂

Sjaelesund Podcast Om at være alene i vildmarken
Tak fordi du læste med

“Mit navn er Mette Mortensen. Jeg har 30 års erfaring indenfor friluftsliv og vandring. Siden 2013 har jeg arbejdet med professionelt friluftsliv, hvor jeg som selvstændig deler ud af min viden på diverse kurser, foredrag og firmaevents.”