Nem tørring af mad til vinterens fjeldture

Så venter vinterfjeld-turene lige om hjørnet og december-dagene bliver, blandt meget andet, brugt til at forberede mad til disse ture.

Vores første tur går til Rondane Nationalpark, som ligger cirka 150 kilometer nord for Lillehammer. Vi rejser derop den 26. december og kommer først hjem igen den 2. januar. Vi tager ski, pulk og telt med, men nytårsaften tilbringer vi efter planen alene i den lille sæterhytte ved Rondetunet, med fuldt blus på brændeovnen.

Endnu engang vil jeg gerne dele fremgangsmåden på tørring af mad med jer, da det er mit håb at kunne inspirere flere til at turde gå i gang med projektet selv. Det er let, billigt og smager skønt. Den eneste ulempe er dog at det kræver forberedelsestid før turen – dog synes jeg at det fuldt ud opvejes af, at jeg ved hvad det er jeg spiser, samt at prisen er under det halve.
I går har jeg lavet de første 12 portioner aftensmad og i dag er der købt ind til yderligere 6 portioner.

Denne gang vil jeg lave portionerne helt færdige. Det betyder at tilbehøret, denne gang i form af ris, bliver tilberedt sammen med retten før tørring. Det har den fordel, at jeg på turen blot skal hælde kogende vand direkte i den tørrede mad, vente 10 minutter og derefter er retten klar til at spise.

Jeg har vasket og gemt poser fra frysetørrede retter jeg tidligere har købt til denne lejlighed. Den tørrede ret pakker jeg i almindelige fryseposer. Ved tilberedning sætter jeg fryseposen ned i varmeposen, tilsætter den rette mængde kogende vand, venter 10 minutter og vupti, så er der aftensmad.

Økonomien i at lave det selv?

Jeg har lavet et lille regnestykke for at synliggøre prisen pr. ret ved at tørre det selv:

Kylling i karry med ris til 6 portioner.

Samlet forbrug af madvarer til retten: 55 kroner
12 tørretimer i dehydrator af 2,5 kroner pr. time: 30 kroner
I alt forbrug til 6 portioner: 85 kroner

Pr. portion: 14 kroner

Her er fremgangsmåderne på kylling i karry med ris og paprikagryde med ris.

Kylling i karry med ris (i alt knap 3 kg færdig ret til 6 portioner):

Til denne ret har jeg valgt at bruge hakket kyllingekød. Det er ikke det man normalt vil bruge til kylling i karry, men det er lettere at tørre (dehydrere) samt væsentligt lettere af bløde op (hydrere) igen.

Jeg laver retten som jeg normalt ville gøre, alle opskrifter kan bruges, så din er helt sikkert lige så god som min – hemmeligheden er blot at alt er hakket og snittet ganske fint (aldrig tykkere en 0,5 cm.) samt at du bruger så magert kød som muligt, da fedt har tendens til at blive harsk.

Min opskrift: Svits løg, hvidløg og bacon med en masse karry og brun derefter kødet af. Tilsætte kokosmælk, cremefine, fintsnittet grøntsager (gulerødder, champignon, gul peber, ananas og squash) og smag det til med en hel masse lækre krydderier (jeg kan godt lide at maden smager af noget når jeg er på tur, det gør det lidt mere lækkert).

Tilbehør: En håndfuld cashewnødder.

Når det har stået og simret en tid og kogt så godt ind som muligt (mindre tørretid) tilsættes de tilberedte ris. Herefter starter selve tørringsprocessen.

Vej mængden (hele retten) inden du starter tørreprocessen, så ved du hvor meget vand der skal tilsættes igen, når du tilbereder. Min erfaring er at det ca. tørre ind til mellem 1/3-del og ¼-del.

Der er flere tørrings-muligheder, her er dem jeg selv bruger.

Almindelig varmluftsovn:
 Fordel retten på en bageplade i max. 1 centimeters tykkelse. Tænd ovnen på ca. 70 grader på varmluft. Sæt pladerne ind og lad lågen stå lidt på klem så dampen let kan komme ud (jeg plejer at sætte en theske i klemme). Lad det nu stå og passe sig selv i ca. 12 timer (det kan sagtens variere mellem 8 – 14 timer afhængig af mængden), vend gerne rundt i det et par gange undervejs.

Dehydrator:
 Samme fremgangsmåde som ved ovenstående, det tager dog ofte kortere tid og den er billigere at have kørende end ovnen.

Pakning af den tørrede ret:

Når retten er helt knas tørt er den færdigt – pak det nu i fryseposer eller i vakuum-poser, hvis du har det (så fylder det mindre). Jeg plejer at pakke ca. 125-150 g. tørret ret pr. person, hvilket svarer til ca. 500-550 g. færdig ret.

Paprikagryde (i alt knap 3 kg færdig ret til 6 portioner):

Bortset fra at det jo er en anden ret en kylling i karry er processen præcis den samme. Igen vælger jeg hakket svinekød der er med lav fedtprocent.

Min opskrift: Svits løg, hvidløg og bacon med masser af paprika og brun kødet af derefter. Tilsætte tomat/pastasauce, cremefine, fintsnittet grøntsager (gulerødder, champignon, rød peber og squash) og smag det til med en masse lækre krydderier (jeg kan godt lide at maden smager af noget når man er på tur, det gør det lidt mere lækkert). Tilbehør: ris

Hvordan tilbereder jeg det så igen?

Jeg koger den rette mængede vand op og hælder det over den tørrede ret – direkte ned i fryseposen, som jeg på forhånd har sat med i varmeposen. Jeg lader det trække 10-15 minutter hvorefter retten er klar – min erfaring siger, at der ofte skal tilsættes en smule mere vand en der oprindelig er tørret fra, men du kan altid tilsætte lidt ekstra til sidst.

Nu er retten klar til at spise – velbekomme

Sjaelesund Podcast Om at være alene i vildmarken
Tak fordi du læste med

“Mit navn er Mette Mortensen. Jeg har 30 års erfaring indenfor friluftsliv og vandring. Siden 2013 har jeg arbejdet med professionelt friluftsliv, hvor jeg som selvstændig deler ud af min viden på diverse kurser, foredrag og firmaevents.”

— Mette Mortensen
Friluftsvejleder, foredragsholder, forfatter og HR-konsulent


Tilføj en kommentar